Ikuinen kostonkierre – professori Jukka Korpela

Viime aikojen tarkkailijat ovat pyrkineet kiistämään vanhaa väitettä, jonka mukaan Lähi-idän konfliktissa olisi kyse ikuisesta kostonkierteestä. Lähtökohdaksi halutaan ajoittaa vuoden 1967 sota. Tämä kuulostaa analyyttiseltä ja älykkäältä, koska se sisältää vain kylmiä faktoja eikä lainkaan mystiikkaa.

Näkemys on väärä. Kesäkuun 1967 sota on tärkeä nykyisen poliittisen tilanteen vuoksi, mutta historiallisesti sillä ei ole mitään merkitystä. Näitä sotia mahtuu tällä alueella kaksikymmentä tusinaan. Sen taustalla ovat vain aiemmat sodat ja terroriteot. Johtopäätökseen voi päätyä vain ja ainoastaan, jos väheksyy uskonnon merkitystä politiikassa. Näin voi tehdä, jos ei ole koskaan käynytkään Lähi-idässä.

Länsimaissa uskonto ei vaikuta mihinkään, ja sen käyttämistä argumenttina voi pitää absurdina. Sitä viestittivät tosiasiassa jopa ministerit Räsänen ja Henriksson vaatiessaan Suomen uskontokuntia käytännössä luopumaan uskostaan, kun he alkukesästä edellyttivät näiltä yhteiskunnan yleisesti hellimää suvaitsevaisuutta.

Moniarvoisessa yhteiskunnassa on vaikea sisäistää sitä, että lähi-itäisestä monoteismista kasvaneet uskonnot ja maailmajärjestelmät kuten kristinusko ja islam ovat yksiarvoisia. Ne eivät suvaitse toisinajattelemista. Niiden totuus on absoluuttinen ja se pitää pakottaa kaikille muillekin, koska muiden totuudet ovat vääriä. Sanoohan Mooses (5 Moos 4:39): ”Teidän tulee siis tietää ja painaa mieleenne, että Herra on Jumala niin taivaassa kuin maan päällä eikä toista Jumalaa ole.” Siksi niiden Jumala on loogista kirjoittaa suurella alkukirjaimella, koska se ei ole yleisnimi kuten jumalat polyteistisissä uskonnoissa: niillähän on omat kutsumanimensä. Monoteistisen jumalan nimi on Jumala.

Tämä on myös kiihkomielisen Hamas-taistelijan vakaumus. Hän tajuaa järjellään, että summittainen raketin ampuminen Israeliin ei aiheuta tuhoa, mutta saa aikaan massiivisen kostoiskun, joka tappaa kymmeniä palestiinalaisia. Sopimus ja ammuskelun lopettaminen olisi kuitenkin Jumalan käskyn rikkomista. Sadat kuolleet lapset omalla puolella ovat taas Jumalan tahto, koska Jumala yksin tietää tulevan ja johdattaa uskovaiset tuntemattomia ja järjelle käsittämättömiä teitä paratiisiin. Mooseksenkin mukaan (5 Moos 28:15 – 68): ”Jos ette tottele Herraa, Jumalaanne, ettekä tarkoin noudata kaikkia hänen käskyjään… Hän tartuttaa teihin ruton, kunnes on hävittänyt teidät… Herra sallii vihollistenne lyödä teidät . . . ja . . . teidän ruumiinne joutuvat haaskalintujen ja villieläinten ruuaksi.” Joosua (Joos. 1:18) vielä vahvistaa tämän: ”Rangaistakoon kuolemalla jokaista, joka kapinoi käskyjäsi vastaan eikä tottele sinua kaikessa, minkä käsket tehdä.”

Tämä on lähtökohta myös suomalaisille kristillisille äärisuunnille keskusteluissa homoseksualismista ja ehkäisyvalistuksesta aina Israelin sotatoimien hyväksymiseen saakka: kun omalla rajallisella järjellä ja nykymaailman ymmärryksellä uskotaan jokin Raamatun kirjain todeksi, maailmassa ei ole olemassa rationaalista argumenttia kumota sitä. Kyse on uskosta eikä järjestä.
Sivistyneiden nykyanalyytikkojen toinen virhe on se, että he eivät tunne Vanhaa Testamenttia. Sopii lukea Joosuan kirjaa ja Tuomarien kirjaa ja tulla väittämään, ettei pähkähullua terrorismia olisi ollut aina. Ihmisiä on tapettu mitä kummallisimmista syistä, ja ainoana perustana on ollut Jumalan käsky.

Simson on itsemurhapommittajan prototyyppi ja tuomarien kirjan kertomus on jihadin lähtökohta. Joosuan mukaa Herra on verisiä uhreja vaativa Jumala: ”He olivat julistaneet Herralle kuuluvaksi uhriksi kaiken, mitä Jerikossa oli, ja niin he surmasivat miehet ja naiset, nuoret ja vanhat, härät, lampaat, vuohet ja aasit.” ”Sinun tulee kohdella Aita … samalla tavalla kuin Jerikoa. Kun olette vallanneet kaupungin, sytyttäkää se palamaan, kuten Herra on käskenyt. Tuona päivänä saivat surmansa kaikki Ain asukkaat, kaksitoistatuhatta miestä ja naista.” ”Israelilaiset surmasivat Hasorissa joka ainoan elävän olennon. He julistivat asukkaat Herralle kuuluvaksi uhriksi eivätkä jättäneet heistä eloon ainoatakaan. Hasorin kaupungin Joosua tuhosi polttamalla (Joos. 6:21, 8:2,8, 24, 11:11).

Sama sanoma jatkui myös yhteiskunnan järjestäydyttyä vakiintuneen kuninkuuden alaiseksi. Silloin (profeetta) Samuelille tuli tämä Herran sana: ”Minä kadun, että tein Saulista kuninkaan, sillä hän on luopunut minusta eikä ole täyttänyt käskyjäni.” Samuel sanoi Saulille:”— Herra lähetti sinut toteuttamaan tätä käskyä: ”Julista Herralle kuuluvaksi uhriksi — amalekilaiset ja sodi heitä vastaan, kunnes olet hävittänyt viimeisenkin heistä.” Saul vastasi Samuelille: ”Minähän tottelin Herraa. — Toin sieltä Agagin, Amalekin kuninkaan, mutta muut tuhosin. Saaliista miehet ottivat lampaita ja muuta karjaa.— Ne he halusivat uhrata Gilgalissa Herralle. —. Samuel sanoi: ”Kumpi on Herralle mieleen, uhri vai kuuliaisuus?— Sinä olet hylännyt Herran sanan. Siksi hän hylkää sinun kuninkuutesi.” Sitten Samuel käski: ”Tuokaa tänne Agag.— Ja Samuel iski Agagin kappaleiksi Gilgalissa Herran pyhäkössä. (1. Sam. 15: 10 – 33).

Herran rauhaa ja uskokaa vain siihen, että rationalismi toimii kaikkialla!

Jukka Korpela

Mainokset

2 kommenttia

Kategoria(t): Uncategorized

2 responses to “Ikuinen kostonkierre – professori Jukka Korpela

  1. Petri Salo

    Eikö tuossa ole tarkasteltu Lähi-idän problematiikkaa aika lailla yksipuolisen ja osin ristiriitaisen uskonnollisen viitekehýksen taustalta? Jukka Korpela puhuu kiihkomielisestä Hamas-taistelijasta ja loikkaa sitten Vanhaan testamenttiin, johon juutalaiset nojautuvat. Mitä Koraani tarjoaisi tähän mittelöön? Entä Räsänen ja Henriksson? Eikö heillä ole taustallan myös Uusi testamentti, joka lähimmäisenrakkauden korostuksellaan viittaa suvaitsevaisuuteen? Mitä uskonnollisten kirjoitusten tulkintaperinne (Raamattu vs Koraani) toisi lisää tähän vyyhteen? Lähi-idän problematiikka on monisyinen, moniulotteinen ja vaikeaselkoinen niin poliittisen kuin uskonnollisenkin taustansa pohjalta tarkasteltuna.

    • Jukka Korpela

      Asian ydin on siinä, että lähi-itäinen monoteismi on alueella leimallinen ja kaikkea ohjaava konsepti. Juutalaisuus oli vain yksi sen ilmenemismuodoista. Vanha Testamentti on koko tätä maailmaa kuvaava heterogeeninen tekstikokoelma. Uusi testamentti puolestaan vain sen maailman kreikkalainen interpretaatio. Ei kristinuskoa ole ilman Vanhaa Testamenttia. Mm. markiolaiset yrittivät epäonnistuen. Kristittyjen erikoisuus on Origeneksesta alkaen VT:n selittäminen vertauskuvallisena. Juutalaisille se on absoluuttinen. Samoin se on Islamille absoluuttinen. Periaatteessa se sisältyy Koraaniin, joka on Islamissa viimenen ja täydellinen ilmoitus. Islam on syntynyt myöhäisantiikin synkretismistä ja se erottautui selvästi omaksi uskonnokseen monofysiittikristillisyydestä vasta paljon myöhemmin. Siksi tämä kaikki on yhdessä.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s